WAAR IN NEDERLAND RIJDT DE SPEED PEDELEC?
Speedpedelec-dichtheid grootst in kleinere randgemeenten

Hoe zit het met de verspreiding van speed pedelecs in Nederland? Een wezenlijke vraag. Met opvallende uitkomsten. Dankzij gegevens van het CBS en de RDW beschikken we over gedetailleerde cijfers uit 2020. Conclusie: in de kleine gemeenten rondom grote steden wonen de meeste bezitters van speed pedelecs. Dit betekent dat juist de kwaliteit van de fietsverbinding tussen randgemeenten en de grote steden hoger op de politieke agenda moet staan. Met name voor de speed pedelec. Hier is, letterlijk, een wereld te winnen.

Onderstaande 27 gemeenten (samen goed voor 600.000 inwoners) hebben de hoogste speed pedelec-dichtheid van ons land (2020)

Top 27 gemeentenspeed pedelecs in eigendom (natuurlijk persoon) per 100 000 inwoners (dus excl. bedrijven)
Rozendaal586,9
Waterland528,0
Noordenveld406,4
Dinkelland366,6
Loppersum356,5
Wijk bij Duurstede334,5
Tynaarlo333,5
Utrechtse Heuvelrug314,6
Beemster309,3
Boekel306,0
Laren (NH.)292,6
Sint Anthonis291,5
Mill en Sint Hubert283,4
Gooise Meren282,5
Renkum276,9
Bloemendaal275,8
Renswoude275,5
Midden-Delfland274,0
Scherpenzeel273,3
Wormerland270,4
Westerkwartier270,0
Heeze-Leende266,2
De Ronde Venen260,9
Bunnik256,7
Bergeijk252,2
Blaricum251,3
Haaren250,5
BRON: RDW

In onderstaande kaart van Nederland zijn deze gemeenten met een rode vlek gemarkeerd. In groen de grotere gemeenten in de nabijheid. Zo worden verbanden zichtbaar. Nuttig en nodig.

Opvallend maar ook begrijpelijk, dat het vooral gemeenten rondom de grotere steden zijn die een hoge dichtheid van speed pedelecs kennen. Deze gebruikers wonen tussen 15 en 25 kilometer afstand van het werk: het domein van de snelle fiets.

Wethouders van bovenstaande -rode- gemeenten willen zich ongetwijfeld sterk maken voor veilige snelfietspaden die ook snelle fietsers toelaten. Wellicht doen ze dat al. Voor mij is bovenstaande tabel aanleiding om de wethouders van deze 27 gemeenten een SHIFT HAPPENS toe te sturen.

Wat verder opvalt: De gemeenten rondom Groningen en Assen blijken echte hot-spots. Dat geldt ook voor Utrecht en omstreken, Amsterdam en het gebied rondom Arnhem en Nijmegen. Dat laatste houdt vermoedelijk direct verband met het stimulerende beleid van de provincie Gelderland. In Noord-Brabant zit beweging rondom Eindhoven maar is het rond Breda en Tilburg nog stil. Zuid-Holland blinkt ook niet uit. Werk aan de winkel. Echte achterblijvers: Friesland, Zeeland en Limburg.

Tot slot: hoe doen de grote steden het?
De speed pedelec-dichtheid in de grote steden is laag.  De meeste grote steden blijven (ruim) onder de 100 snelle fietsen per 100.000 inwoners. Feitelijk niet vreemd want de speed pedelec rijder gebruikt dit vervoermiddel voor een rit naar het werk. Grotere steden bieden veel arbeidsplaatsen dus inwoners van die steden pakken de gewone fiets of ander vervoer.

Grootste gemeentenspeed pedelecs natuurlijk persoon per 100 000 inwoners
Amsterdam46,3
Rotterdam49,3
‘s-Gravenhage (gemeente)52,8
Utrecht (gemeente)90,6
Eindhoven49,9
Groningen (gemeente)105,6
Tilburg76,4
Almere69,4
Breda57,6
Nijmegen106,4
Apeldoorn84,2
Haarlem149,8
Arnhem139,5
Enschede88,3
Amersfoort154,5
Zaanstad79,7

Bron: CBS-maatwerktabel/speedpedelecs/2020

Meer weten: www.speedpedelecboek.nl  –  Contact: paulstrackvanschijndel@gmail.com

Meld je aan voor de nieuwsbrief. Blijf op de hoogte van onze campagne om Kamerleden en verkeerswethouders een duwtje in de rug te geven.

Laat jouw mailadres achter en sluit aan bij ons peloton!

We spammen nooit! We fietsen liever (-;