CONCRETE VOORDELEN SPEED PEDELEC
- Nooit meer in de file.
- Elke dag twee uur bewegen.
- Gezondheid: lager lichaamsgewicht / minder kans op hart- en vaatziekten.
- Milieu: minder CO2 / geen stikstof).
- Kosten: tweede auto is duurder dan speed pedelec.
- Geen stress + vrijheid / autonomie.
- Je bent echt fitter en vrolijker.
ECHTER: HUIDIGE WETGEVING BELEMMERT AANSCHAF SPEED PEDELEC
- Speed pedelec is formeel bromfiets = ONJUIST EN ONWENSELIJK BEELD.
- Fietspad is verboden terrein. Speed Pedelec moet binnen bebouwde kom tussen auto’s en bussen. = GEVAARLIJK.
- Speed pedelec is sterke weggebruiker / gelijkwaardig aan de auto = JURIDISCH ONLOGISCH.
BEZWAREN HUIDIGE REGELS
- Auto rijdt 50 (in praktijk 55/60). Speed pedelec rijdt maximaal 45 (in praktijk 35-40).
- Optrekken kost energie, je wordt moe. Na drie rode verkeerslichten gaan auto’s toeteren omdat je zo traag optrekt.
- Speed pedelec kan niet mee met andere verkeer. De onbeschermde en te langzame berijder loopt onevenredig risico op (dodelijk) letsel.
- Kruispunt: belijning van de verkeersinstallatie reageert niet altijd. Voor lul voor rood.
- Fietspad verboden terrein. Samen fietsend je kind naar school brengen mag niet.
- Bij file sta je tussen de auto’s: uitlaatgassen happen.
- Lokale ontheffingen / willekeur in gemeenten / onduidelijkheid voor handhavers.
- Geen enkele landelijke voorlichting geweest over plaats op de weg.
CONCRETE WENSEN / EISEN
- Keuzevrijheid: op de rijbaan 45 / op fietspad 25/30.
- Speed pedelec niet indelen bij sterke weggebruikers – zie voorbeeld tussencategorie België.
- Lokale en provinciale ontheffingen zijn slechts tijdelijke oplossing: doel is opstellen nationale regels.
- Stimuleren vergoeden woon-werkvergoeding speed pedelec. De meeste forensen wonen tussen 10 en 35 kilometer van het werk en dat is de perfecte afstand voor de snelle fiets.
- Duidelijkheid over positie speed pedelec (voorlichtingscampagne Postbus 51).
Meer weten: www.speedpedelecboek.nl – Contact: paulstrackvanschijndel@gmail.com