Meer over

SHIFT HAPPENS

“Waarom de speed pedelec het Ei van Columbus is”

Auteurs

Thematische bijdragen:
Jos Aerts – oprichter Speedpedelec Evolutie
Esther van Garderen – directeur van de Fietsersbond
Prof.dr.ir. J.M.V.A. (Vianney) Koelman – hoogleraar aan de TU Eindhoven en verbonden aan het nationale instituut voor fundamenteel energieonderzoek DIFFER.
Pieter Marechal – schepen (wethouder) gemeente Brugge
Michael van den Reym – online marketeer met het hart voor harde cijfers, innovatie, klimaat, transport en de speed pedelec
Maud van der Salm – Cum laude afgestudeerd op de scriptie ‘De speed pedelec: Wie zijn de gebruikers?’
Joris Thijssen – Kamerlid van de PvdA en tot voor kort directeur Greenpeace NL
Quinten Verdonck – Vlaamse avonturier, ‘gear-tester’ en dol op reizen
Martin de Vries – voorzitter van de Kopgroep Speed Pedelec Nederland
Bart Vromans -Inspanningsfysioloog bij TopSupport / St. Anna Zorggroep

Persoonlijke verhalen:
Arno Braan – “De gehaktmolen / We zijn kansloos!”
Roel van Duin – “Een eitje eten in het Brabantse Sterksel”
Berrie Goossens – “Witte zwanen in de ondergaande zon”
Jan Harryvan – “Vijftig is fictie”
Job van den Hoven – “Puur plezier”
Martin Kooiman – “Ik bespaar tijd en geld”
Martin van Leeuwen – “BOEM!”
Pien van Maastrigt – “Gewoon Doen!”
Leslie Oostveen – “Victoria! Mijn ‘allereerste’ speedbike”
Nathalie Pirard – “Bucketlist: met de speedpedelec naar Santiago de Compostela”
Peter Polling – “Tips van een oude rot”
Elsy Raemdonck – “Geen filestress maar echte vrijheid”
Debbie de Rycke – “Ik rijd niet met mijn kleuter tussen de auto’s”
Jan Vellinga – “Boete boven braaf”
Cor de Vos – “Hoe rijdt een Stromer in Zwitserland?”
Jerry van Waardhuizen – “Snelfietsroute F16 is een wonder”
Vincent de Wilde – “Stromer snelle pijnbestrijder”


“SHIFT HAPPENS, Waarom de speed pedelec het Ei van Columbus is”,
verschijnt in juni 2021 in paperback. Aantal pagina’s 168.


Luister even 2 minuten naar Prof.dr.ir. Koelman

Inhoudsopgave

Alvast inlezen?

Hieronder vind je de beginpagina van enkele verhalen.

Veiligheid

“AS WE SPEAK” moet de speed pedelec op veel plaatsen tussen de auto’s en vrachtwagens rijden. Hartstikke gevaarlijk en ook voor die andere weggebruikers ronduit irritant. Het filmpje aan de rechterkant laat dit in minder dan vier minuten zien. De bizarre regelgeving weerhoudt forensen ervan de overstap van trein, bus of auto naar de speed pedelec te maken. “Goed” voor de files maar slecht voor onze gezondheid en het milieu.
Wij willen de woordvoerders in de Tweede Kamer, de verantwoordelijke minister en de verkeerswethouders tot daden aanzetten.
Te beginnen met het lezen van SHIFT HAPPENS. Want wie dit Ei van Columbus leest, raakt snel doordrongen van de potentie van de speed pedelec. Uit de praktijk blijkt dat deze snelle rijders met meer energie naar hun werk rijden, minder stress ervaren en zich de hele dag ook fitter voelen. Als meer mensen deze snelle fiets voor woon-werkverkeer pakken, betekent dit minder files en minder uitstoot. Een politicus die dit spreekwoordelijke wiel in beweging zet, toont visie en leiderschap. Die steekt de juiste versnelling. Die snapt SHIFT HAPPENS!

De oplossing

Een speed pedelec is gewoon een fiets. Als je niet trapt dan sta je stil. Op veel plaatsen is deze fiets gewoon beter af op het fietspad. De oplossing is dus simpel: laat de speed pedelec weer toe op het fietspad. Dus beste minister: Pas de huidige wetgeving aan en geef ruim baan aan dit innovatieve vervoermiddel. In België rijden nota bene drie keer zoveel speed pedelecs terwijl ons land “fietsland” is. De wet- en regelgeving bij onze zuiderburen geeft deze fiets meer ruimte, zowel op de weg als fiscaal. Elke speed pedelec is één forens minder op de snelweg. Hier ligt voor ons nieuwe Kabinet een kans voor open doel!
HELP MEE!
Laten wij onze Kamerleden, de minister en verkeerswethouders een zetje in de rug geven. Hoe? Door ze een exemplaar van “SHIFT HAPPENS te sturen. Help mee dit mogelijk te maken. Hoe? Bestel jouw SHIFT HAPPENS en betaal een tientje extra. Daarmee kunnen wij dan dat Kamerlid of die verkeerswethouder een exemplaar aanbieden en zo “huiswerk” geven.

Ideaal tot 2017. Toen veranderde de wet
In Nederland is wetgeving krom

In België is wetgeving helder

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief. Blijf op de hoogte van onze campagne om Kamerleden en verkeerswethouders een duwtje in de rug te geven.

Laat jouw mailadres achter en sluit aan bij ons peloton!

We spammen nooit! We fietsen liever (-;