VERGOEDING WOON-WERKVERKEER: 0.19 cent, 0.24 of NJET?

Ik vroeg op Facebook en LinkedIn wie ook een kilometervergoeding krijgt voor “fietsen naar het werk”. Wat een reacties! Dit leeft. En er valt nog veel winst te boeken. EERST EVEN DE DOOR MIJ GEPLAATSTE TEKST OP FACEBOOK:

Ik ben even nieuwsgierig! Wie krijgt van zijn werkgever (al langer?) woon-werkreiskosten vergoed als hij/zij met de fiets (speed pedelec) naar het werk gaat? Ik kreeg jarenlang niks. Mijn organisatie vergoedde openbaar vervoer volledig maar de fiets over 35 kilometer enkele reis paste niet in dat concept. Nu sinds september 2021 krijg ik 19 cent per kilometer. Wie herkent dit? Wie krijgt al langer zo’n vergoeding? En wie zet ik op een interessant idee?

LEES HIER DE UITEENLOPENDE REACTIES, TIPS, SUGGESTIES ET CENTERA. ONDERAAN DE CONCLUSIES.

FACEBOOKGROEP KLEVER E-BIKES BE/NL:
Ruud van Versendaal (Utrecht) – Die regeling is niet meer van deze tijd. Een werkgever kan/moet een mobiliteitsvergoeding verstrekken per maand op basis van aantal dagen naar je werk en afstand. Het is aan de werknemer te bepalen hoe hij/zijn het transport regelt. De 0,19 cent per kilometer is van de vorige eeuw.
Ferry van der Stelt (NL) – reactie op Ruud van Versendaal –> Eens, er wordt door de overheid vergeten bepaalde bedragen te indexeren. De € 0,19 cent per kilometer is de maximaal onbelaste vergoeding, het meerdere is een belaste vergoeding.
Piet Knöps (NL) – reactie op Ruud van Versendaal –> Werkgever moet in principe niets, is afhankelijk van cao of hij wel of niet verplicht is om een reiskostenvergoeding te geven en op welke manier. Sommige branches rekenen de gehele afstand, andere branches bv alleen indien afstand woon/werk meer als 60km is. 
EN DAN Tom DG (BE) – Hier vantzelfde. Sinds Juni 0.24 cent per km. Met een maximum van 10km per TRAJECT. Ik doe 73 per dag. Maar krijg maar 20km vergoed. Begrijpen wie begrijpen kan.
Ruud van Versendaal – Een systeem bedenken, niet zo moeilijk, dat op basis van afstanden een bedrag wordt vergoed (gewoon een staffel per x km) en dan moet in de vergoeding ook een stimulatie zitten om duurzaam en gezond vervoer te kiezen. Dus de fiets/E-bike wordt zo gepromoot ten koste van de auto. Leuk om over na te denken!
Peter Van Hove (Nijlen) – Werkgever kan zelfs kosten gemaakt om infrastructuur aan te passen (voorbeeld: fiets stalling , lockers ,… ) 100% inbrengen (=aftrekken van de belasting)!

FACEBOOKGROEP FIETSMAKKERS:
Jan van Dijk – In Nederland is het normaal dat je vanaf 10 km gewoon 19ct krijgt. Heb op deze manier mijn snelle E-bike bijna terug verdiend op 2 jaar. Alle dagen 50 km, zomer en winter.

MEER SUGGESTIES NA DE RODE BUTTON…


MEER WETEN? BESTEL “SHIFT HAPPENS”. HET EERSTE NEDERLANDSTALIGE BOEK OVER DE SPEED PEDELEC. GESCHREVEN DOOR NEDERLANDERS EN VLAMINGEN. LEES HIERONDER GERUST VERDER. OF KLIK NAAR DE HOMEPAGE VAN SHIFT HAPPENS.

In de FACEBOOKGROEP #IKFIETSNAARHETWERK kwamen veel reacties binnen. Een bloemlezing:
Piet Verfaillie (Kortrijk) – Morgen rond ik de kaap van 30 000 km woon-werkverkeer.Nu nog aan 0,15/km maar onze minister (BE) beloofde een opschaling naar 0,21/km. Hopelijk houdt hij woord.Wens je veel veilige fietskilometers toe.
Tim Vansweevelt (Mol) – Wij krijgen 0,23cent. Voor mij 9,20euro per dag
Lina Cornelis – Bij ons (privé bedrijf) krijgen we al lang fietsvergoeding. Altijd de max. Nu is dat 24 cent per kilometer. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen gewone fiets, elektrische of speed. Ze geven die fietsvergoeding bovenop de leasing, waarvan zij ook een deel sponsoren. Ik ben dus zeker tevreden. Ik rijd met mijn SP 48 km enkel, dus ik heb circa 23 euro per fietsdag. Ik fiets gemiddeld in deze periode 1x per week naar het werk, dat wordt binnenkort wss 2x (of 3x bij mooi weer)
Ria Hamers – Ik krijg al van dag één mijn fietsvergoeding, en ik fiets al sinds 2009(24ct momenteel).
Sien Deprez – Ik ben van België en fiets 48,5km heen en terug. Met gewone elektrische fiets. Dit aan 0,23cent per km toen ik in privé werkte en nu in onderwijs is dit recent verhoogd van 0,15 cent naar 0,21. Speed pedelecs zijn gelijkgesteld omdat je ook nog moet trappen.
Sabine Coolen (Peer) – 0,23ct/km, elke werkdag, ik woon vlakbij mijn werk, dus altijd met de fiets, word er niet rijk van, maar blijf wel in beweging!
Rinus Vanneste (België) – 24ct per km, vanaf km 0 en volledig belastingsvrij.
Bram van Bavel (Turnhout) 0,24 cent/km 92km heen en terug, 2x per week (andere dagen thuiswerk)
Stef VanHellle – Ikzelf heb een salariswagen (leasewagen). ik kan deze inwisselen aan de luttele 550 Euro bruto maar dan krijg ik geen fietsvergoeding. Dus houden we de salariswagen maar en dan fiets ik op eigen kost 96 km per dag (heen en weer).

NEDERLANDS SPEED PEDELEC FORUM:
Karst de Boer – Zelfde als dat ik met de auto ga…
Hein Gerris – Fietsvergoeding tot en met 20km.

FACEBOOKGROEP DUURZAAM NEDERLAND:
Kim Taverne – Interessant Paul Strack van Schijndel ik schrijf voor Hellorider.com en wij promoten dit idee ook graag.
Adri Ros (Deventer) – Ik krijg sinds 2008 een vaste vergoeding van zo’n €100,=/maand voor mijn fietsgebruik, aangezien ik nooit een auto gebruik. Dit is 2021 aangepast op last van de overheid naar €0,19/kilometer. Los hiervan worden voor het werk noodzakelijke OV-kosten 100% vergoed. Ik werk dus bij een IT-bedrijf met serieus duurzame ambities.
Ronald Hazelzet – Vraag het even aan een vakbond, dan krijg je gelijk alle statistieken en de fiscale ins en outs. Succes.
Jocyta Agricola – Ik loop (fiets) hier ook tegenaan. Maar dan met vrijwilligerswerk. Tijd om toch eens serieus te gaan praten. ( al ruim 3 jaar)

FACEBOOKGROEP RIESE & MÜLLER BE/NL:
Robert VB (Mechelen aan de Maas) – Ben in 2007 begonnen om met de fiets te gaan werken. Op de racefiets en toen bestond al reisvergoeding.. nu met de SP.. krijgen 24€ cent onbelast en 3cent belast per/km. Levert een mooi bedrag uit, fietsvergoeding en brandstofbesparing. Doe 44km per dag. Dit jaar nog maar 3x met de auto geweest en erbij.. mijn hoofdje is leeg… zalig gewoon.
Giuseppe Cusimano (BE) – Ik krijg voorlopig 0,15 cent per km sinds september 2020… ik heb nu 12650 km gefietst…
Chris Hannes Sinds augustus met speed pedelec op en af. 0,15€ per kilometer (25km enkel) van mijn werkgever. Dus 7,5€ per trip netto.Maximum (onbelastbaar) is 0,24€/km, maar geen verplichting. Gaat om goodwill van je bedrijf. Ze betalen er geen lasten/voor heffing op.
Chris Ysebaert (BE) – 0,24€ per km, ik fiets 68km/dag naar het werk. (heen en terug – 16€ per dag) De fiets R&M supercharger 2 – 2x650W batterijen + Rohloff heeft mijn werkgever voor mij geleased. Als ik nog 2 jaar werk mag ik die houden, die zal dan 3 jaar oud zijn en versleten. Ik heb 2 jaar met een vario gereden en die buiten gekieperd, niets waard, zeker niet als je voor 90% langs een jaagpad fietst. Rohloff is een miljoen keer beter.
Bart Vandersteen (BE) – 0,24 €/km- 86 km/dag= fietsvergoeding van 20,64 €/dagSinds 2019 en ruim 25000 km later nog steeds heel gemotiveerd.

DE SPEED PEDELEC GROEP:
Harrie van Geleuken – Al jaren dezelfde vergoeding ! Er wordt geen onderscheid gemaakt auto of fiets!
Serge D’Haese – 24 c/km maar men moet dan tijdens die maand 5 maal met de fiets komen.
Andy DVuyst – Fietsvergoeding is een gunst. Ik heb ook jarenlang minder gehad dan de privé. Nu heb ik 24ct/km met een max van 100km.

SPEED PEDELEC GROEP BELGIË
Inne Janssens – Ik wist dat er zoveel verschil was. Wij worden gemotiveerd om te fietsen….leasing, ongeacht aantal km de maximale vergoeding. Meer dan x-km gefietst met hele bedrijf op 6 maand dan trakteert baas met smos! Bij mijn man, geen lease, geen vergoeding, geen motivatie.

ENKELE CONCLUSIES:
1. In België zijn de regelingen voordeliger en beter ingeburgerd. 0.24 cent is daar al lang de norm. Vergoedingen voor fietsen van huis naar werk is volstrekt normaal. Ook vormen van fietsleasing zijn bekend.
2. In Nederland (zeker daar) moet de werknemer de werkgever veelal actief wijzen op de mogelijkheden. De (rijks)overheid vergoedt á 0.19 cent en andere organisaties lijken dit stilaan over te nemen. Het is een stap.
3. In beide landen hanteert de werkgever soms/regelmatig een kilometerplafond van -zeg- 10 kilometer enkele reis. Dat je verder weg woont en toch de fiets pakt, is daar nog niet doorgedrongen. Hier ligt heel veel winst, zowel qua vergoeding als mentaliteit.
4. Bij twijfel of weerstand: neem contact op met een contactpersoon bij personeelszaken of de vakbond.

EINDE OVERZICHT. GRAAG GEDAAN. EN WEET: ALLE STEUN IS WELKOM. BIJVOORBEELD DOOR BESTELLEN VAN SHIFT HAPPENS. HÉT EERSTE NEDERLANDSTALIGE BOEK OVER DE SPEED PEDELEC. GESCHREVEN DOOR NEDERLANDERS EN VLAMINGEN:

Blijf op de hoogte van onze campagne om Kamerleden en verkeerswethouders een duwtje in de rug te geven.

Laat jouw mailadres achter en sluit aan bij ons peloton!

We spammen nooit! We fietsen liever (-;